برترین اخبار برترین اخبار .

برترین اخبار

ترک هایی که باید توسط دندانپزشک بررسی شود

ترک هایی که باید توسط دندانپزشک بررسی شود


احتمالاً برای هر چیزی به جز کوچک‌ترین ترک‌ها یا تراشه‌ها به دندانپزشک نیاز خواهید داشت، زیرا تشخیص عمق آن دشوار است. هیچ درمان خانگی موثری برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان ها و دهان شما وجود ندارد و لبه های تیز دندان ترک خورده می تواند بر روی بافت های نرم شما نفوذ کند و باعث درد بیشتر، عفونت و درمان بالقوه گران تر شود.

در برخی موارد، آسیب درمان نشده می تواند منجر به پوسیدگی دندان، از دست دادن دندان یا سایر عوارض ناشی از عفونت شود.

دندان شکسته می‌تواند دردناک باشد، اما بسیاری از ترک‌ها و بریدگی‌ها جدی نیستند و ممکن است نیاز به درمان کم یا بدون درمان داشته باشند. با این حال، بهترین راه برای محافظت از دندان ها و سلامت کلی این است که برای اطمینان به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در این بین می توانید با موم از دهان خود در برابر لبه های دندانه دار محافظت کنید، دهان خود را تمیز نگه دارید و تورم را کاهش دهید.

اگر دندان شما شکست، باید سعی کنید ظرف 30 دقیقه به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت داشتن درد یا خونریزی بیش از حد، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

ترک هایی که باید سریع درمان شوند
در حالی که می‌توانید برای بسیاری از انواع آسیب‌های دندانی تا زمان ملاقات منتظر بمانید، برخی دیگر ممکن است به درمان اضطراری نیاز داشته باشند.

محافظت با کیت ترمیم موقت دندان


کیت های ترمیم موقت دندان در داروخانه ها و آنلاین موجود است و می تواند در زمان انتظار برای ملاقات با دندانپزشک مفید باشد. برخی از کیت‌ها شامل موم دندانی برای پوشاندن لبه‌های دندانه‌دار هستند و برخی دیگر حاوی موادی هستند که می‌توان آن‌ها را به شکل دندان درآورد تا شکاف‌های دندان‌های شکسته یا از دست رفته را پر کند.

 

روش های ترمیم دندان شکسته


درمان بستگی به اندازه ترک یا شکستگی و محل آن دارد. درمان های احتمالی عبارتند از:

لهستانی
کامپوزیت
قرار دادن کانال ریشه و تاج دندان
کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت
دندان تراشیده
اگر آسیب جزئی باشد، دندانپزشک ممکن است سطح را صیقل داده یا لبه شکسته یا ناهموار را صاف کند. به این میگن کانتورینگ زیبایی. آنها همچنین ممکن است از کامپوزیت دندان برای پر کردن شکاف استفاده کنند.

در باندینگ، دندانپزشکان دندان را اندکی می‌سایند، از مایع حالت دهنده استفاده می‌کنند و سپس از رزین کامپوزیت همرنگ دندان استفاده می‌کنند. سپس آن را به شکل مناسب در می آورند. دندانپزشک همچنین گاهی اوقات می تواند یک قطعه دندان شکسته را دوباره بچسباند.

پر کردن با کانال ریشه احتمالی
ترک یا تراشه ای که عمیق تر از سطح است نیاز به تعمیر گسترده تری دارد. گاهی اوقات، ترک به داخل پالپ گسترش می یابد که ممکن است نیاز به کانال ریشه داشته باشد. در طی این روش، متخصص اندودنتیست پالپ ملتهب یا عفونی را برمی دارد، داخل دندان را ضد عفونی می کند و آن را با ماده لاستیکی به نام گوتاپرکا پر و مهر و موم می کند. سپس روی آن را با فیلینگ یا تاج می پوشانند.

گاهی اوقات، کانال ریشه دندان را نجات نمی دهد. برای بسیاری از اندودنتیست ها، عمق ترک تعیین می کند که چقدر احتمال دارد که استخراج را توصیه کنند. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که هر چه ترک عمیق‌تر باشد، احتمال کشیدن دندان توسط اندودنتیست‌ها بیشتر می‌شود. در مورد دندان ترک خورده، 98 درصد از متخصصین ریشه در این مطالعه، کشیدن دندان را انتخاب کردند. اگر ترک به زیر خط لثه کشیده شود، دندانپزشک ممکن است کشیدن را پیشنهاد دهد.

 

کلینیک دندانپزشکی کودکان شبانه روزی اصفهان در سایت دکتر علی بهزادی 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۱۵:۵۵ توسط:خانم نویسنده موضوع: نظرات (0)