برترین اخبار برترین اخبار .

برترین اخبار

آناتومی دندان

هر دندان از دو قسمت اصلی تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج و ریشه در گردن دندان که معمولاً درست زیر خط لثه است به هم می رسند. قسمت های مختلف دندان در زیر توضیح داده شده است.

مینا
مینای دندان سخت ترین و بیرونی ترین قسمت دندان است و به رنگ سفید است. مینای دندان عمدتاً از فسفات کلسیم یک ماده معدنی سخت تشکیل شده است و همان پوشش سفیدی است که روی تاج دندان می بینیم. شکل مینا به گونه ای است که کاسپ (برآمدگی روی دندان) و حفره و شکاف (سوراخ ها و شیارها) دندان های آسیاب و پرمولر را به خوبی می پوشاند. مینا سخت ترین ماده بدن است و اعصاب ندارد، بنابراین آسیب دیدن یا پر شدن آن دردناک نیست. علاوه بر این، در مینای دندان سیاهرگ وجود ندارد، بنابراین تغییری در ظاهر پرکردگی دندان ایجاد نمی‌شود، زیرا بر خلاف استخوان و عاج، مینای دندان قادر به ترمیم و ترمیم خود نیست.

 

عاج
عاج لایه زیر مینا و ماده شیری سخت است که قسمت اصلی دندان را تشکیل می دهد. عاج از سلول های زنده ای تشکیل شده است که ماده معدنی سختی ترشح می کنند. مینای دندان روی تاج و سیمان روی ریشه عاج را می پوشاند. عاج اعصاب و عروق خونی (پالپ) در تاج و ریشه را می پوشاند و از آن محافظت می کند. عاج زنده است و احتمال تشکیل بیشتر عاج و در نتیجه ایجاد درد وجود دارد. لایه محافظ عاج ثانویه در زمانی که پوسیدگی، سایش، خوردگی یا شکستگی وجود داشته باشد و عاج فاقد محافظ باشد، روی پالپ (هسته) دندان کشیده می شود. در این صورت دندان به تغییرات دما حساس شده و درد می کند.

پالپ یا پالپ دندان
ساختار نرم و زنده دندان را پالپ یا هسته دندان می گویند که پر از عروق خونی و اعصاب است. کانال های ریشه و محفظه پالپ تاج دندان در پالپ وجود دارد. هنگامی که پالپ به دلیل پوسیدگی یا آسیب های دیگر عفونی می شود، می میرد و درد شدید شروع می شود که گاهی با آبسه ریشه همراه است. اگر عصب کشی به موقع برای نجات دندان انجام نشود، چاره ای جز بیرون کشیدن آن وجود نخواهد داشت.

 

تبر-3
سیمان
سیمان (سیمان) یک لایه همبند است که ریشه دندان ها را محکم به لثه و استخوان فک متصل می کند. سمنتوم پوشش نازک کلسیفیه ریشه است که به مینای گردن دندان می رسد و هیچ عصبی در آن وجود ندارد. سمنتوم عاج را در قسمت ریشه می پوشاند.

 

[مطالب مرتبط: ارتودنسی | هزینه ارتودنسی

رباط پریودنتال
رباط بافتی است که دندان را محکم روی فک نگه می دارد. رباط دور دندانی ریشه ها را به استخوان لثه فک متصل می کند و هم اعصاب و هم رگ های خونی در آن وجود دارد. رباط در اصل لایه محافظی است که بین دندان و استخوان قرار می گیرد و امکان حرکت جزئی دندان را فراهم می کند. دندان ها به استخوان چسبیده نیستند و انعطاف پذیر هستند.

 

مراحل رشد دندان
چهار مرحله اصلی را می توان برای رشد دندان ذکر کرد:

مرحله اول: این مرحله از هفته ششم بارداری شروع می شود و مواد اصلی دندان تشکیل می شود.
مرحله دوم: بافت سخت اطراف دندان از ماه سوم یا چهارم بارداری شروع به تشکیل می کند.
بعد از تولد نوزاد: در این مرحله دندان ها از لثه بیرون می آیند.
در پایان دندان های شیری می افتند.

 

دندانپزشکی کودکان در اصفهان در سایت دکتر علی بهزادی 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۰۶:۴۱:۴۸ توسط:خانم نویسنده موضوع: نظرات (0)