برترین اخبار برترین اخبار .

برترین اخبار

اگر دندان های شیری ام نیفتند چه باید بکنم؟

به نظر شما کدام دندان به دلیل شیر از دست رفته است؟

همه انسان ها دندان های شیری خود را از دست می دهند. تعداد دندان های شیری 20 عدد است که در هر فک 10 دندان وجود دارد. این دندان ها از خط وسط تا پشت عبارتند از:

 


* دندان های از پیش مرکزی (A)

* دندان های قدامی (B)

*نیش (وسط)

* مولر اول (D)

* مولر دوم (E)

 


روند از دست دادن دندان های شیری معمولا از حدود 6 سالگی شروع می شود و تا 12 سالگی ادامه می یابد. ترتیب از دست دادن دندان های شیری معمولاً به ترتیب ذکر شده است. به طور کلی، پرمولرهای فک پایین اولین دندانی هستند که از دست می‌روند و دندان‌های آسیاب دوم فک بالا آخرین دندان‌هایی هستند که از دست می‌روند.

 


با افتادن دندان های شیری، دندان های دائمی شروع به رشد می کنند. دندان‌های دائمی بزرگ‌تر و محکم‌تر از دندان‌های شیری هستند و برای جویدن غذا و حفظ سلامت دهان و دندان ضروری هستند.

 


مهم است که توجه داشته باشید که از دست دادن دندان های شیری هر کودک ممکن است کمی متفاوت باشد. برخی از کودکان دیر یا زود دندان های خود را از دست می دهند. علاوه بر این، ترتیب از دست دادن دندان ممکن است بین کودکان متفاوت باشد.

 


آیا دندان های شیری اعصاب دارند؟

برخی از دندان های شیری ریشه ندارند، در حالی که این دندان ها دارای ریشه های بلند و کامل هستند.

 


دندان ها با بالا رفتن سن و رسیدن به نقطه ای که دندان هایشان آسیب می بیند در آستانه مرگ قرار می گیرند.

 


دندان های شیری باقی مانده چیست؟

شیر دندان باقی مانده به این معنی است که نمی ریزد، به طور دائم برای جایگزینی رشد می کند.

 


 

دلیل دیگری که باعث می شود دندان های شیری در بزرگسالی رشد کنند، به دلیل وضعیتی است که در آن دندان های دائمی از لثه بیرون می آیند اما در جهت اشتباه هستند.

 


اگر دندان های شیری ام نیفتند چه باید بکنم؟

دندان های شیری باقی مانده در پشت دندان های دائمی در صورتی که مشکلات ساختاری، عملکردی و زیبایی ایجاد نکنند، قابل نگهداری هستند. در این صورت با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان دندان های شیری را تا پایان عمر حفظ کرد. اما معمولاً دندانپزشکان ارتودنسی و جراحی را برای جلوگیری از مال اکلوژن یا بستن شکاف های ایجاد شده در اثر کشیدن دندان های شیری انجام می دهند.

 


آیا دندان شیری باید کشیده شود؟

دندان های شیری اکثر کودکان بدون هیچ کمکی می ریزند، اما باید مراقب باشید که این دندان ها قبل از زمان تعیین شده از لثه بیرون نریزند.

 


 

دندان های شیری نقش مهمی در رشد مناسب دندان های دائمی و تشکیل استخوان فک دارند. بنابراین، مراحل درمانی جدی مانند ترمیم یا کشیدن دندان‌های شیری را تنها زمانی می‌توان زیر نظر دندان‌پزشک شروع کرد که پوسیده باشند و خطر انتشار باکتری به دندان‌های مجاور وجود داشته باشد.

 


متخصص دندانپزشکی کودکان در اصفهان دکتر علی بهزادی 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ساعت: ۰۶:۱۰:۲۷ توسط:خانم نویسنده موضوع: نظرات (0)