برترین اخبار برترین اخبار .

برترین اخبار

علل پوسیدگی و پوسیدگی دندان چیست؟

علل پوسیدگی و پوسیدگی دندان چیست؟

دندان‌های شما هر روز در معرض موادی قرار می‌گیرند که مینای خارجی دندان‌ها را از بین می‌برند. این عوامل شامل نوشیدنی های شیرین یا اسیدی، تجمع پلاک و حتی باکتری در بزاق شما می شود. اگر این مواد جمع شوند، لایه خارجی مینای دندان شما می تواند فرسایش یافته و از بین برود.

 


اگر بخواهیم به طور کلی از این مواد دوری کنیم، غیر ممکن است. اما می دانیم که عواملی مانند سیگار کشیدن، مسواک نزدن و نخ دندان کشیدن و عدم مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند باعث بدتر شدن حفره ها شود.

 


نحوه تشخیص زودهنگام حفره های دندانی

مشکل پوسیدگی دندان این است که در مراحل اولیه آن، اغلب علائم یا نشانه های آشکاری وجود ندارد. هنگامی که پوسیدگی دندان شدید می شود، ممکن است هنگام گاز گرفتن غذا دچار حساسیت، دندان درد، تورم لثه یا درد شوید. با این حال، دندانپزشک شما می تواند علائم اولیه پوسیدگی را در طول معاینه تشخیص دهد و به شما این فرصت را می دهد که قبل از ظاهر شدن این علائم اقدام کنید.

 


عوارض سوراخ شدن دندان

مهم نیست که چگونه پوسیدگی دندان رخ می دهد یا چه چیزی باعث ایجاد سوراخ در دیواره دندان می شود. هنگامی که این سد مهم شکسته شود، دندان ها مستعد حمله باکتریایی می شوند که می تواند منجر به درد، التهاب و از دست دادن کامل دندان شود. عفونت بعد از سوراخ کردن دندان می تواند منجر به ایجاد آبسه و جوش در ریشه دندان شود. همچنین ممکن است تورم و تغییر رنگ دندان و ناحیه اطراف آن وجود داشته باشد.

 


درمان دندان های مولر سوراخ شده

وقتی صحبت از پوسیدگی دندان می شود، زمان مهم است. اگر زود تشخیص داده شود، معمولاً می توان با فلوراید درمانی ساده آن را برطرف کرد. پوسیدگی شدیدتر ممکن است نیاز به برداشتن قسمت آسیب دیده دندان و جایگزینی با پر کردن یا روکش داشته باشد. اگر برای مدت طولانی درمان نشود، ممکن است دندانپزشک مجبور شود دندان پوسیده را به طور کامل خارج کند. بسته به شدت حفره، دندانپزشک شما ممکن است درمان های زیر را برای بیمار حفره ای شما توصیه کند.

 


درمان فلورایداسیون اولیه

فلوراید یک ماده معدنی است که به تقویت مینای دندان کمک می کند. دندانپزشکان می توانند از اشکال مختلف فلوراید برای جلوگیری و حتی ترمیم آسیب های ناشی از پوسیدگی دندان استفاده کنند. دندانپزشک فلوراید را مستقیماً به دندان ها می زند. این درمان های فلوراید معمولاً سریع هستند و فقط چند دقیقه طول می کشد. فلوراید به شکل ژل، لاک، فوم یا محلول موجود است.

 


دندان های آسیب دیده را پر کنید

هنگامی که پوسیدگی دندان به دلیل پوسیدگی دندان ایجاد می شود، پر کردن دندان می تواند یک گزینه درمانی باشد. پس از سوراخ کردن دندان برای از بین بردن حفره، دندانپزشک حفره را طوری شکل می‌دهد که با پرکردگی مناسب باشد. سپس دندانپزشک حفره را با موادی مانند آمالگام یا کامپوزیت پر می کند.

 


درب را بگذارید

حفره های بزرگتر ناشی از پوسیدگی دندان ممکن است به جای پر کردن به روکش نیاز داشته باشند. دندانپزشک برای قرار دادن روکش ابتدا قسمت بیرونی دندان و هر قسمت پوسیده را برمی دارد. دندانپزشک یک قالب از دندان درست می کند و تاج موقت را روی آن قرار می دهد تا زمانی که روکش دائمی برای نصب آماده شود. این فرآیند معمولاً 1 تا 2 هفته طول می کشد.

 


ریشه دندان

دندانپزشک می تواند برای نجات دندان و جلوگیری از کشیده شدن آن، پالپ دندان آسیب دیده را جدا کند. در واقع عصب کشی یک درمان مناسب برای سوراخ های عمیق است. طبق گفته انجمن اندودنتیست های آمریکا (AAE)، دندانپزشک ابتدا دندان را قبل از برداشتن پالپ بی حس می کند. سپس کانال های ریشه داخل دندان تمیز می شوند و شکل می گیرند. دندانپزشکان گاهی اوقات داروها را وارد کانال می کنند. این برای از بین بردن هر گونه باکتری مفید است.

 


سپس دندانپزشک کانال ریشه را با مواد لاستیکی مانند پر می کند و یک روکش یا پرکننده را روی دندان قرار می دهد تا آن را ترمیم و تقویت کند.

 


کشیدن دندان

اگر عفونت باعث آسیب شدید به دندان و بافت اطراف شود، ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. ایمپلنت های دندانی را می توان به عنوان یک جایگزین زیبایی و کاربردی برای کشیدن دندان استفاده کرد. تشخیص و درمان به موقع می تواند شانس شما را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های آسیب دیده افزایش دهد. معاینات منظم دندان می تواند به شناسایی حفره ها قبل از ترمیم کمک کند.

 


پس از کشیدن دندان، فرد ممکن است دچار تورم یا درد شود که طبیعی است. با این حال، اگر فردی پس از کشیدن دندان متوجه هر یک از علائم زیر شد، باید بلافاصله با دندانپزشک تماس بگیرد یا به پزشک مراجعه کند.

 


تب

حالت تهوع

استفراغ

درد شدید، تورم یا خونریزی

دردی که با گذشت زمان افزایش می یابد

10 علت رایج پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان سوراخی است که در اثر پوسیدگی دندان در دندان ایجاد می شود. مینای محافظ از بین می رود و هسته دندان نمایان می شود. هنگامی که غذا می خورید پلاک روی دندان های شما ایجاد می شود و می تواند در عرض 20 دقیقه منجر به پوسیدگی شود.

 


اما علل دیگر می تواند باعث ایجاد حفره شود یا دندان های شما را مستعد پوسیدگی کند. بیایید خود را با این عوامل آشنا کنیم.

 


عدم رعایت بهداشت دهان

سریع ترین راه برای ایجاد حفره در دندان های آسیاب از طریق عدم مراقبت از دندان است. عدم مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن منظم، عدم استفاده از دهانشویه یا مسواک زدن زبان می تواند دندان های شما را مستعد پوسیدگی کند. مسواک زدن هر بار کمتر از دو دقیقه نیز می تواند منجر به پوسیدگی شود.

 


تغذیه نامناسب

آنچه می خورید مهم است. اگر مقدار زیادی غذاها و نوشیدنی های شیرین می خورید یا غذاهای حاوی نشاسته می خورید، دهان شما پر از قند می شود که باکتری ها می توانند از آنها تغذیه کنند. 

 


کلینیک دندانپزشکی کودکان شبانه روزی اصفهان در سایت دکتر علی بهزادی


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ساعت: ۰۷:۰۶:۴۵ توسط:خانم نویسنده موضوع: نظرات (0)